FAQ (ofte stilte spørsmål)

Jeg ønsker å betale i butikk

Det er selvfølgelig greit. Ring oss på 483 22 500 så ordner vi det. 


Hvordan bestille time

Du må først registrere deg og kjøretøyet i systemet, da er det svært enkelt å bestille time hver gang du har behov for det. Se video for instruksjon.
1. Klikk "Bestill time" på det kjøretøyet det gjelder
Kontroller at informasjonen i det grå vinduet viser korrekt registreringsnummer og avtale.
2. Velg dato
3. Velg klokkeslett
4. Velg om du ønsker avbalansering av hjulene dine
5. Les betingelsene for timebestilling og bekreft at de er lest og akseptert
6. Klikk "Bestill"
7. Nå velger du betalingsmetode etter din preferanse. Når betalingen er bekreftet mottar du en SMS med bekreftelse på timen.
Velkommen til avtalt time!

Hvordan endre time

Når du har bestilt time forsvinner muligheten til å bestille ny. Du kan likevel se, endre eller slette en time i tillegg til å skrive ut kvitteringen din.
Klikk på videoen for å se forklarende fremgangsmåte.


1. Klikk ikonet for Endre timebestilling (papirark med blyant)
2. Velg dato
3. Velg klokkeslett
4. Les betingelsene for timebestilling og bekreft at de er lest og akseptert
5. Klikk "Bestill"
Du mottar en SMS med bekreftelse på endring av time. Klikk "Tilbake" for å returnere til din konto.

Hva er PLUSS?

Trønderdekk lanserer PLUSS, et valgfritt tillegg til dekkhotellet. Med PLUSS får du vår punkteringsforsikring*, prioritert og utvidet kalender med timebestilling, ubegrenset verdiforsikring (normalt dekkhotell dekker opptil 15.000 kr) i tillegg til håndvask av hjulene.

Punkteringsforsikringen har noen vilkår; Du har én gratis reparasjon av dekk pr sesong, så lenge dekket kan repareres innenfor forskrift og reparasjonen ikke medfører utrykning (du må møte opp hos Trønderdekk med dekket/bilen). Med reparasjon menes utvendig plugging, den mest vanlige punkteringen som gjerne skyldes spiker eller skruer i dekkoverflaten.




Må jeg avbalansere hjulene?

Hvis du opplever risting eller vibrasjoner i hjulene under fart, kan dette skyldes ubalanse i hjulene. NAF anbefaler at vinterdekk avbalanseres før hver sesong, mens på sommerdekk vil det normalt være nok å balansere annenhver sesong. Du kan lese mer om ubalanse i vår FAQ


FINN FLERE SVAR I FAQ

Ofte stilte spørsmål




A. Hvordan logge inn

Vi har endret metoden du bestiller time, ser vurdering og finner historikken din. Den største forskjellen er at du nå logger inn med ditt telefonnummer.
Når du logger inn med telefonnummer lages det en konto i ditt navn. Her legger du selv inn ett eller flere kjøretøy. Merk at et kjøretøy kan kun være registrert på ett telefonnummer. Det betyr at det helst bør være eier eller bruker av bilen som bestiller time til omlegging, eventuelt som mottar kommunikasjon fra Trønderdekk.no. Du må ha mulighet til å motta SMS på det telefonnummeret du registrerer.
1. Fyll inn ditt telefonnummer og trykk "Logg inn"
2. Du mottar en 6-sifret kode på SMS. Fyll inn denne og trykk "Logg Inn"
3. Første gang du logger inn må du fylle inn personinformasjon og trykke "Fortsett"
Du har nå opprettet konto og kan registrere dine kjøretøy.

B. Hvordan legge til nytt kjøretøy

For å kunne bruke tjenesten må du legge til et kjøretøy. Dette gjelder uansett om du har dekkhotell eller ikke.
1. Trykk på "Registrer nytt kjøretøy"
2. Fyll inn kjøretøyets registreringsnummer slik AB12345, ingen mellomrom eller personlige nummerskilt
3. Kjøretøyets merke, modell og årsmodell kommer frem automatisk (noen nyere biler kan mangle i systemet). Sjekk at dette stemmer og oppgi farge på kjøretøyet i nederste kolonne. Dersom informasjonen ikke stemmer, kontroller at korrekt registreringsnummer er oppgitt.
4. Trykk "Lagre"
Du må nå velge tjenesten du ønsker å bestille. Dersom kjøretøyet har dekkhotell hos oss fra før videreføres dette automatisk, men du kan også her avslutte avtalen om du ønsker det. Dersom du ønsker å fortsette med dekkhotell må du nå bekrefte om du ønsker Standard eller PLUSS dekkhotellavtale. Forskjellene står forklart.

Følgende valg er nå tilgjengelig: 
* PLUSS eller Standard dekkhotell - Dette vises kun om kjøretøyet har dekkhotell fra før, eller om du velger å bestille dekkhotell.
* Sesongskift - Dette valget skal du bruke om vi kun skal skifte mellom sommer/vinterhjul, også om du ønsker å avslutte dekkhotellavtalen etter hjulskift eller ikke har/ønsker dekkhotell.
* Kun montering - Brukes kun om du skal montere nye dekk/felger på bilen utenfor dekkhotell/sesongskift, for eksempel når du har vinterdekk på bilen og skal montere nye vinterdekk kjøpt hos Trønderdekk.
* Montasjepartner - Samme som ovenfor, men når du har kjøpt dekk/felger et annet sted enn hos Trønderdekk.
* Avslutt dekkhotell etter hjulskift - Du vil først skifte mellom sommer-/vinterdekk og ha med deg hjulene hjem etterpå.
* Avslutt dekkhotell uten hjulskift - Du skal kun hente hjulene vi har oppbevart i dekkhotellet, men ikke legge om på bil først.

Dersom du ikke har dekkhotell får du nå anledning til å bestille det, eller velge andre alternativer som sesongskift mellom sommer og vinterhjul, kun montering av dekk/felg kjøpt hos Trønderdekk eller kun montering av dekk/felg kjøpt andre steder.

5. Bestill den tjenesten som passer deg best. Klikk "Tilbake" når du er ferdig dersom siden ikke automatisk lastes inn.
Gratulerer! Du har nå registrert ditt første kjøretøy. Du kan du velge å registrere flere kjøretøyer til din konto, bestille time til hjulskift eller montering, se vurderingen fra dekkhotellet og endre dekkhotellavtale.

C. Hvordan bestille ny time

Du må først gjennomføre punkt A og B, da er det svært enkelt å bestille time hver gang du har behov for det.
1. Klikk "Bestill time" eller "Forny dekkhotellet" på det kjøretøyet det gjelder
Kontroller at informasjonen i det grå vinduet viser korrekt registreringsnummer og avtale.
2. Velg dato
3. Velg klokkeslett
4. Velg om du ønsker avbalansering av hjulene dine
5. Les betingelsene for timebestilling og bekreft at de er lest og akseptert
6. Klikk "Bestill"
7. Nå velger du betalingsmetode etter din preferanse. Når betalingen er bekreftet mottar du en SMS med bekreftelse på timen.
Velkommen til avtalt time!

D. Hvordan endre time

Når du har bestilt time forsvinner muligheten til å bestille ny. Du kan likevel se, endre eller slette en time i tillegg til å skrive ut kvitteringen din.
1. Klikk ikonet for Endre timebestilling (papirark med blyant)
2. Velg dato
3. Velg klokkeslett
4. Les betingelsene for timebestilling og bekreft at de er lest og akseptert
5. Klikk "Bestill"
Du mottar en SMS med bekreftelse på endring av time. Klikk "Tilbake" for å returnere til din konto.

E. Hvordan slette en time

1. Klikk på ikonet som ligner en søppelkasse
2. Bekreft at du er sikker på at du ønsker å slette timen din
3. Fyll inn den 6-sifrede koden du mottar på SMS og klikk "Slett time"
Timen er slettet.

F. Hvordan skrive ut kvittering

Skriv ut for en fremtidig time
1. Klikk på ikonet som ligner en printer

Skriv ut for en tidligere time 
1. Velg meny for kjøretøyet (hvit boks rett over registreringsnummeret)
2. Velg "Timehistorikk".
3. Velg den timen du ønsker å skrive ut kvittering for
4. Klikk "Kvittering"

Kvitteringen lastes ned som PDF og kan skrives ut eller lagres etter behov.

G. Hvordan avslutte dekkhotell etter hjulskift

Vi tar her høyde for at kjøretøyet ikke har en fremtidig timeavtale, altså knappen "Bestill time" vises. Dersom den ikke vises må du først gjennomføre eller avbestille planlagt time.
1. Klikk meny for kjøretøyet (hvit boks rett over registreringsnummeret)
2. Velg "Sesongskift"
3. Bestill time. Se punkt C ovenfor for hjelp

H. Hvordan avslutte dekkhotell uten hjulskift

Vi tar her høyde for at kjøretøyet ikke har en fremtidig timeavtale, altså knappen "Bestill time" vises. Dersom den ikke vises må du først gjennomføre eller avbestille planlagt time.
1. Klikk meny for kjøretøyet (hvit boks rett over registreringsnummeret)
2. Velg "Avslutt dekkhotell uten hjulskift"
3. Bekreft at du ønsker å avslutte dekkhotellet for dette kjøretøyet
Nå kan du komme innom og hente hjulene dine. Du behøver ikke å bestille time først.




Her finner du svar på de mest vanlige spørsmålene kundene stiller oss.

Se gjerne om spørsmålet ditt er skrevet her før du kontakter oss. 


Finner du ikke svar på spørsmålet ditt?

Kontakt oss på e-post eller telefon 483 22 500 


Jeg har dekkhotell og vil kjøpe nye dekk/felger. Hva gjør jeg?

Den enkleste metoden: Klikk "Bestill nye dekk" i menyen øverst og søk etter registreringsnummer. Dersom kjøretøyet har eller har hatt dekkhotell hos oss vises korrekt dimensjon på både vinter- og sommerhjul i resultatene. Da velger du enkelt sommer- eller vinterdekk.
Du kan også se riktig dimensjon i ditt vurderingsskjema. Logg inn, velg korrekt kjøretøy og klikk "Se vurdering".  Herfra kan du lett bestille nye dekk i riktig dimensjon. 

Alternativt må vite hvilken dimensjon du skal ha. Vet du ikke hvilken dimensjon du skal ha har du et par alternativer; Skal du bytte ut ett eller flere dekk som står på bilen nå kan du lese av dimensjonen på utsiden av dekket. Bilens originale dekkdimensjoner (som den ble levert med når den ble registrert som ny) vil også stå oppført i vognkortet. Vær oppmerksom på at du kan ha forskjellige dimensjoner på sommer- og vinterdekk, samt foran og bak.

Når du har bestemt deg for hvilke dekk du vil ha, bestiller og betaler du dette som i en normal nettbutikk. I kassen blir du spurt om bestillingen skal knyttes til et dekkhotell, velg ja og bekreft med bilens registreringsnummer. Nå vet vi at dekkene skal settes på hjul som er lagret hos oss fra før. Når bestillingen din er ferdig behandlet og vi har montert og balansert de nye dekkene, vil du motta en oppdatering på e-post. Her kan du lett klikke deg videre for å bestille time til dekkskift. 


Hva er forskjellen mellom et nordisk og europeisk vinterdekk?  

Piggfri vinterdekk (ofte kalt friksjonsdekk) lages på forskjellig måte avhengig av markedet (føret) det er laget for. I det kontinentale Europa er vinteren ofte mildere og mindre varierende enn hos oss. Her er gummiblandingen hardere, mens dekkene ofte er ekstra seipet (skåret tynne spor i gummien) slik at de får bredere flate og bedre grep når det er glatt. Der vinterveiene normalt sett er våte eller tørre og uten snø og is vil et slikt dekk gi bedre grep enn et dekk tilpasset nordisk klima. Dersom du kjører stort sett på saltede, bare veier uten slaps, snø eller is kan et slikt dekk være et bedre og rimeligere alternativ enn de nordiske vinterdekkene.
Et nordisk vinterdekk er tilpasset svært variert føre og skal yte maksimalt uansett om det er snø, is, hagl, sludd, slaps, tørt, vått, underkjølt regn osv. Det vil fungere mye bedre på slikt føre enn et europeisk vinterdekk, som er laget for helt andre forhold. 

Nordiske vinterdekk er hos oss merket med et eget symbol øverst til venstre i produktbildet:

Vi som jobber med dekk og kjenner til forskjellene i kvaliteten, kjører i de aller fleste tilfeller nordiske vinterdekk på egne biler. 

Bremselengde europeiske vs nordiske vinterdekk
Bildet viser bremselengde på is med nordiske piggfri vinterdekk, europeiske piggfri vinterdekk og lavpris vinterdekk. Målt med nye dekk med 8 mm mønsterdybde, hastighet 50 km/t, samme bil under like forhold. (Kilde: Motor.no vinterdekktest 2008)


Pigg eller piggfri?

På vinterføre har piggfrie vinterdekk laget for nordiske forhold egenskaper som kan sammenlignes med piggdekk, bortsett fra på is. Kjører du mye på isete veier bør du velge et godt piggdekk. 
I Norge, og spesielt i MidtNorge, er de fleste veiene saltet. Dette betyr at vi stort sett kjører på bare, våte veier eller snø gjennom mesteparten av vinteren. På slikt føre vil et piggdekk normalt gi dårligere grep enn et piggfritt alternativ i tillegg til at det støyer og forurenser mer. Vi opplever at de aller fleste velger piggdekk fordi de har en bratt bakke opp til parkeringsplassen sin som ofte er isete på vinteren, eller de kjører en del til og fra hytta hvor veiene er varierende. Her må du vurdere selv hva egner seg best til ditt bruk, men kjører du stort sett på saltede veier er nok et nordisk piggfritt vinterdekk bedre, både for deg og miljøet.

Dere oppgir 0-10 dagers leveringstid, hva betyr det? 

Vi har et stort utvalg dekk og felger på lokalt lager i Trondheim, likevel må mye bestilles rett fra leverandør. I mange tilfeller vil vi derfor kunne levere etter 1-2 dager, men dersom du har bestilt varer som må bestilles fra leverandør øker leveringstiden til opptil 14 dager, avhengig av tidspunkt for bestilling. Uansett vil du alltid motta oppdateringer fra oss underveis, så du hele tiden kjenner status på din bestilling. Felger, europeiske vinterdekk, offroad og helårsdekk er stort sett alltid bestillingsvare. Forvent derfor 7-14 dagers leveringstid på disse gruppene.
I mange tilfeller har vi dekkene på lager selv om de står som bestillingsvare i nettbutikken. Ta kontakt med oss på forhånd om du ønsker å vite nøyaktig leveringstid. 

Jeg har dekkhotell hos Trønderdekk og har fått melding om ny vurdering. Hva gjør jeg?

Før hver sesong vil vi gå gjennom alle dekkene i vårt dekkhotell og vurdere tilstanden på hvert enkelt. På hvert dekk måler vi mønsterdybde (innerst, midten og ytterst av mønsteret), kontrollerer DOT-nummer (produksjonsdato), ser etter skader, punkteringer/tap av lufttrykk, kontrollerer dimensjon m.m. Data fra dette, inkludert våre anbefalinger, mottar du i ditt vurderingsskjema som du kan lese av på nettsiden vår. 

- Logg inn til din konto ved å klikke "Logg Inn" eller "Konto" i menyen øverst.
- Logg inn med mobiltelefonnummeret som er registrert i dekkhotellet.
- Klikk meny (knapp øverst til venstre) på kjøretøyet du vil se vurdering på og velg "Se vurdering".

I tillegg til å kunne lese av data fra vurderingen vil du se vår anbefaling. Denne kan være God (du kan fortsatt kjøre trygt på alle dekkene) eller Dårlig. Ved Dårlig vurdering vil du få en tydelig begrunnelse. Denne står øverst på vurderingsskjema. 

Fra vurderingsskjema kan du lett bestille nye dekk i riktig dimensjon.


Noen dekk er avbildet med påmontert felg i nettbutikken. Følger de med dekkene?

Nei. Dersom du ser på dekk i nettbutikken vil mange produkter være avbildet med felg. Dette er fordi vi benytter produsentens modellfoto som kun er ment for å illustrere omtrent hvordan dekkene ser ut på en normal felg.

På bildet av noen felger er det flere hull til boltene enn på min bil. Vil felgene da passe bilen min? 

Både på dekk og felg benyttes fabrikkens modellfoto. Mange felger leveres i flere forskjellige varianter, som boltsirkel, innpress, diameter o.l. Dersom du velger felg etter ditt kjøretøy i menyen vil du uansett kun se produkter som passer bilen din.

Hva betyr montering og balansering, er dette inkludert i prisen?

Når du kjøper nye dekk og/eller felger må de monteres. Med montering mener vi at dekkene får ny ventil, settes på felgene med spesialverktøy og fylles med luft eller gass. Etter montering bør hjulene balanseres så du unngår blant annet vibrasjoner i bilen eller rattet under kjøring. Montering og balansering er alltid inkludert i prisen når du kjøper nye dekk hos Trønderdekk.

Ønsker du hjulene montert på bilen koster dette 50 kr pr hjul. 


Kan jeg kjøpe en annen dimensjon eller type dekk/felg enn de som ble levert med bilen?
Ja, i de aller fleste tilfeller kan du det, men forandring av dekkets/felgens dimensjon er lovmessig begrenset av blant annet Statens Vegvesen. Vi har lagt ut en rekke gode informasjonssider rundt dette på siden vår. Blant annet finner du kalkulatorer som viser hvilken forandring dette vil ha på omkretsen på hjulet, noe som påvirker utslag på speedometeret i bilen og om ny dimensjon treffer bremser, hjulbrønn, skjermer eller hjuloppheng. Det er flere slike tilgjengelig og du finner de under Verktøy-menyen øverst på siden. Husk at det er bilfører sitt ansvar å sørge for at bilen forholder seg innenfor lovlige verdier. Er du i tvil kan du gjerne kontakte oss så hjelper vi deg gjerne.

Hva betyr Sporvidde, ET og CHxx? 

ET betyr Innpress (Einpress Tief på tysk) og beskriver hvor lang inne i skjermen felgen sitter, altså det vi kaller sporvidde. Innpress måles i millimeter. Jo lavere innpress, jo lengre ut kommer hjulene fra hverandre, som da øker sporvidden. Man skal aldri bruke et høyere innpress enn det bilen er levert med originalt og man kan maksimalt gå 7,5 mm ned på hver side (totalt 15 mm). Dersom bilen opprinnelig er levert med ET52,5, så skal man holde seg til ET45-52,5. Ettersom innpress oppgis i mm vil ET52,5 sitte 7,5 mm lengre inne på bilen enn ET45 (52,5-45=7,5).
CHxx (f.eks CH72,6) betyr omkretsen på navet i felgen i millimeter, enklere forklart omkretsen på center-ringen. Dette er en av flere faktorer som avgjør om en felg passer til din bil.


Hvordan finner jeg ut hvilken dimensjon som passer min bil? 

Vi har forsøkt å gjøre dette så enkelt som mulig. Du kan søke på ditt registreringsnummer og kun se produkter som passer på bilen i henhold til vognkortet. Søkefunksjonen inkluderer andre dimensjoner som eventuelt tidligere har vært montert på kjøretøyet. For å være helt sikker på at vognkortet har rett dimensjon anbefaler vi at du kontrollerer dimensjon på dekket (og eventuelt felgen) mot resultatet fra vognkortet før du bestiller. Hvis du har dekkhotell hos oss kan du se på dine vurderingsskjema fra tidligere sesonger. På vurderingsskjema vil korrekt dimensjon på lagrede dekk stå oppført og være lett tilgjengelig.

Jeg har funnet en felg som jeg ønsker å kjøpe i kombinasjon med nye dekk (felgpakke). Kan dere hjelpe meg og gi en samlet pris? 

Kontakt oss på telefon for et tilbud. For å unngå misforståelser; oppgi gjerne varenummer på både felgene og dekkene når du kontakter oss.  


Avbalansering, hva er det?

Perfekt statisk balanse betyr at hjulet ikke roterer om sin egen akse i fritt oppheng fordi det er like tungt hele veien rundt. 

Ubalanse i forhjul merkes av føreren når rattet begynner å riste i 80-100 km/t. 
Ubalanse i bakhjul merkes som risting som kommer nedenfra. En ren statisk ubalanse i bakhjulene oppleves som ubehagelige hopp.
Statisk ubalanse betyr at tyngdepunktet ligger på tvers av dekket. Det medfører hoppende risting.
Dynamisk ubalanse betyr at tyngdepunktet ligger på den ene siden av dekket. Det medfører sterke vibrasjoner spesielt følbart i rattet. 

Som oftest anbefales det å avbalansere hjulene hvert andre år, litt avhengig av alder på dekket, kjørelengde og kjørestil. 


På hvilke typer kjøretøy kan dere skifte dekk?

Vi har maskiner og kunnskap til å takle de aller fleste personbiler og varebiler, lastebiler og bobiler opp til 4,5 tonn.  
Dekk til MC, ATV, tilhenger o.l. leverer vi løst eller på felg og ønsker helst hjulene levert løst (med felg, uten kjøretøyet). 


Utfører dere oljeskift?

Nei, vi utfører normalt ikke oljeskift, men vi håper å kunne tilby dette etter hvert. 


Må jeg etterstramme mutrene etter et dekkskift?

Ja! Det er av mange årsaker forventet at mutrene/boltene løsner etter et hjulskift. Derfor er det svært viktig å etterstramme. Vi anbefaler å stramme til så snart som mulig, men senest innen kjørte 50 km.  

Etterstramming er gratis når du er kunde hos Trønderdekk og du behøver ikke å bestille time, bare kom innom. 


Jeg ønsker å bli kunde i dekkhotellet, men får/vil ikke frakte hjulene selv. Kan dere hente de?

Så lenge henteadressen er innenfor Trondheim Kommune henter vi gjerne hjulene dine og innlosjerer de i dekkhotellet. Hentingen er gratis. 

Du kan lese mer og bestille i fanen Fullmakt (link)


Vasker dere hjulene mine?

Det korte svaret; Ja.
Har du dekkhotell hos oss er vasking inkludert i prisen. Dersom du har standard dekkhotell blir dekk og felg spylt med avfetting og varmt vann. Bestiller du PLUSS håndvaskes hjulene i tillegg. Alle hjul vaskes ved innlevering for å fjerne asfalt- og bremsestøv som setter seg fast, irrer (korroderer) og skader lakken. Det er forventet at noe støv og smuss legger seg på felgene under oppbevaring. Dersom du ønsker hjulene vasket både ved inn- og utlevering kan du bestille dette i butikken når du kommer til time. 

Vi vasker selvfølgelig også hjulene dine om du ikke har dekkhotell. Dette kan du bestille når du kommer til time. 


Jeg blir spurt om ordren min skal knyttes til et dekkhotell. Hva betyr det?

Har du dekkhotell hos oss og ønsker at dekkene skal monteres på hjulene som er lagret, kan du velge å knytte ordren til et dekkhotell. Da kan du betale dekkene når det passer deg og samtidig være trygg på at de nye dekkene er ferdig montert og klart til du bestiller time til dekkskift. Du kan selvfølgelig knytte en vare til ditt dekkhotell og hente de ut på normalt vis, uten å gjennomføre sesongskift (bytte mellom sommer-/vinterhjul).


Jeg ønsker å avslutte dekkhotellet mitt. Hva gjør jeg?

Nå kan du bestille dette på samme måte som du bestiller time. Logg inn og endre tjeneste på kjøretøyet til "Avslutt dekkhotell etter hjulskift" eller "Avslutt dekkhotell uten hjulskift".
Du kan når som helst avslutte dekkhotellavtalen din og normalt behøver du kun å komme innom oss. Ta gjerne kontakt med oss på forhånd slik at vi kan finne frem hjulene dine før du kommer.
Dekkhotellavtalen forhåndsbetales ved innlevering til hver sesong (normalt ved hvert dekkskift). Hvis du kun henter hjulene (uten dekkskift) skal du ikke betale noe så lenge alle tidligere sesonger er oppgjort.
Dersom noen andre skal hente ut dekkene må h*n ha med fullmakt fra registrert kunde i dekkhotellet. Signert eierskiftemelding holder hvis bilen er solgt. 


Jeg har ganske nye dekk og/eller felger jeg ikke lengre trenger, kjøper dere brukte dekk? 

Vi kjøper dessverre ikke brukte dekk eller felger. Prøv heller en privat markedsplass som finn.no.
Skal du kaste dekk eller felger kan du selvfølgelig levere de til resirkulering hos oss. 



Lurer du på noe du ikke finner svaret til? Kontakt oss på e-post eller telefon 483 22 500 



VI BENYTTER COOKIES

Vi benytter cookies og tilsvarende teknologier på våre nettsider, som blant annet gjør at du slipper å logge inn hele tiden. Les mer