Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på de mest vanlige spørsmålene kundene stiller oss.

Finner du ikke svar på spørsmålet ditt?
Kontakt oss på e-post eller telefon 483 22 500

Jeg har dekkhotell og vil kjøpe nye dekk/felger.

Den enkleste metoden: Klikk «Nettbutikk» i menyen øverst og søk etter registreringsnummer.

Kontroller alltid dekkdimensjon før bestilling ved en av følgende alternativer; Skal du bytte ut ett eller flere dekk som står på bilen nå kan du lese av dimensjonen på utsiden av dekket. Bilens originale dekkdimensjoner (som den ble levert med når den ble registrert som ny) vil også stå oppført i vognkortet. Vær oppmerksom på at du kan ha forskjellige dimensjoner på sommer- og vinterdekk, samt foran og bak.

Når du har bestemt deg for hvilke dekk du vil ha, bestiller og betaler du dette som i en normal nettbutikk. I kassen blir du spurt om bestillingen skal knyttes til et dekkhotell, velg ja og bekreft med bilens registreringsnummer. Nå vet vi at dekkene skal settes på hjul som er lagret hos oss fra før. Når bestillingen din er ferdig behandlet og vi har montert og balansert de nye dekkene, vil du motta en oppdatering på e-post.

Er du usikker eller har behov for hjelp ta gjerne kontakt med oss pr. e-post eller telefon.

Hva er forskjellen mellom et nordisk og europeisk vinterdekk?

Piggfri vinterdekk (ofte kalt friksjonsdekk) lages på forskjellig måte avhengig av markedet (føret) det er laget for. I det kontinentale Europa er vinteren ofte mildere og mindre varierende enn hos oss. Her er gummiblandingen hardere, mens dekkene ofte er ekstra seipet (skåret tynne spor i gummien) slik at de får bredere flate og bedre grep når det er glatt. Der vinterveiene normalt sett er våte eller tørre og uten snø og is vil et slikt dekk gi bedre grep enn et dekk tilpasset nordisk klima. Dersom du kjører stort sett på saltede, bare veier uten slaps, snø eller is kan et slikt dekk være et bedre og rimeligere alternativ enn de nordiske vinterdekkene.

Et nordisk vinterdekk er tilpasset svært variert føre og skal yte maksimalt uansett om det er snø, is, hagl, sludd, slaps, tørt, vått, underkjølt regn osv. Det vil fungere mye bedre på slikt føre enn et europeisk vinterdekk, som er laget for helt andre forhold. 

Vi som jobber med dekk og kjenner til forskjellene i kvaliteten, kjører i de aller fleste tilfeller nordiske vinterdekk på egne biler. 


Bildet viser bremselengde på is med nordiske piggfri vinterdekk, europeiske piggfri vinterdekk og lavpris vinterdekk. Målt med nye dekk med 8 mm mønsterdybde, hastighet 50 km/t, samme bil under like forhold. (Kilde: Motor.no vinterdekktest 2008)

Pigg eller piggfri?

På vinterføre har piggfrie vinterdekk laget for nordiske forhold egenskaper som kan sammenlignes med piggdekk, bortsett fra på is. Kjører du mye på isete veier bør du velge et godt piggdekk.

I Norge, og spesielt i Midt-Norge, er de fleste veiene saltet. Dette betyr at vi stort sett kjører på bare, våte veier eller snø gjennom mesteparten av vinteren. På slikt føre vil et piggdekk normalt gi dårligere grep enn et piggfritt alternativ i tillegg til at det støyer og forurenser mer. Vi opplever at de aller fleste velger piggdekk fordi de har en bratt bakke opp til parkeringsplassen sin som ofte er isete på vinteren, eller de kjører en del til og fra hytta hvor veiene er varierende. Her må du selv vurdere hva som egner seg best til ditt bruk, men kjører du stort sett på saltede veier er nok et nordisk piggfritt vinterdekk bedre, både for deg og miljøet.

Dere oppgir 0-10 dagers leveringstid, hva betyr det?

Vi har et stort utvalg dekk og felger på lokalt lager i Trondheim, likevel må mye bestilles rett fra leverandør. I mange tilfeller vil vi derfor kunne levere etter 1-2 dager, men dersom du har bestilt varer som må bestilles fra leverandør øker leveringstiden til opptil 14 dager, avhengig av tidspunkt for bestilling. Uansett vil du alltid motta oppdateringer fra oss underveis, så du hele tiden kjenner status på din bestilling. Felger, europeiske vinterdekk, offroad og helårsdekk er stort sett alltid bestillingsvare. Forvent derfor 7-14 dagers leveringstid på disse gruppene.

I mange tilfeller har vi dekkene på lager selv om de står som bestillingsvare i nettbutikken. Ta kontakt med oss på forhånd om du ønsker å vite nøyaktig leveringstid.

Jeg har dekkhotell hos Trønderdekk og har fått melding om ny vurdering.

Før hver sesong vil vi gå gjennom alle dekkene i vårt dekkhotell og vurdere tilstanden på hvert enkelt. På hvert dekk måler vi mønsterdybde (innerst, midten og ytterst av mønsteret), kontrollerer DOT-nummer (produksjonsdato), ser etter skader, punkteringer/tap av lufttrykk, kontrollerer dimensjon m.m. Data fra dette, inkludert våre anbefalinger mottar du i eget vurderingsskjema.

Noen dekk er avbildet med påmontert felg. Følger disse med?

Nei. Dersom du ser på dekk i nettbutikken vil mange produkter være avbildet med felg. Dette er fordi vi benytter produsentens modellfoto som kun er ment for å illustrere omtrent hvordan dekkene ser ut på en normal felg.

På bildet av noen felger er det flere hull til boltene enn på min bil. Vil felgene da passe bilen min?

Både på dekk og felg benyttes fabrikkens modellfoto. Mange felger leveres i flere forskjellige varianter, som boltsirkel, innpress, diameter o.l. Dersom du velger felg etter ditt kjøretøy i menyen vil du uansett kun se produkter som passer bilen din.

Hva betyr montering og balansering, er dette inkludert i prisen?

Når du kjøper nye dekk og/eller felger må de monteres. Med montering mener vi at dekkene får ny ventil, settes på felgene med spesialverktøy og fylles med luft eller gass. Etter montering bør hjulene balanseres så du unngår blant annet vibrasjoner i bilen eller rattet under kjøring. Montering og balansering er tilkommer på alle kjøp av felger og dekk hos Trønderdekk. Montering, balansering, ventil og verkstedmatriell har en kostnad på 170,- pr. hjul.

Ønsker du hjulene montert på bilen koster dette 50 kr pr hjul. 

Kan jeg kjøpe en annen dimensjon eller type dekk/felg enn de som ble levert med bilen?

Ja, i de aller fleste tilfeller kan du det, men forandring av dekkets/felgens dimensjon er lovmessig begrenset av blant annet Statens Vegvesen. Vi har lagt ut en rekke gode informasjonssider rundt dette på siden vår. Blant annet finner du kalkulatorer som viser hvilken forandring dette vil ha på omkretsen på hjulet, noe som påvirker utslag på speedometeret i bilen og om ny dimensjon treffer bremser, hjulbrønn, skjermer eller hjuloppheng. Det er flere slike tilgjengelig og du finner de under Verktøy-menyen øverst på siden. Husk at det er bilfører sitt ansvar å sørge for at bilen forholder seg innenfor lovlige verdier. Er du i tvil kan du gjerne kontakte oss så hjelper vi deg gjerne.

Hva betyr Sporvidde, ET og CHxx?

ET betyr Innpress (Einpress Tief på tysk) og beskriver hvor lang inne i skjermen felgen sitter, altså det vi kaller sporvidde. Innpress måles i millimeter. Jo lavere innpress, jo lengre ut kommer hjulene fra hverandre, som da øker sporvidden. Man skal aldri bruke et høyere innpress enn det bilen er levert med originalt og man kan maksimalt gå 7,5 mm ned på hver side (totalt 15 mm). Dersom bilen opprinnelig er levert med ET52,5, så skal man holde seg til ET45-52,5. Ettersom innpress oppgis i mm vil ET52,5 sitte 7,5 mm lengre inne på bilen enn ET45 (52,5-45=7,5).
CHxx (f.eks CH72,6) betyr omkretsen på navet i felgen i millimeter, enklere forklart omkretsen på center-ringen. Dette er en av flere faktorer som avgjør om en felg passer til din bil.

Hvordan finner jeg ut hvilken dimensjon som passer min bil?

Vi har forsøkt å gjøre dette så enkelt som mulig. Du kan søke på ditt registreringsnummer og kun se produkter som passer på bilen i henhold til vognkortet. Søkefunksjonen inkluderer andre dimensjoner som eventuelt tidligere har vært montert på kjøretøyet. For å være helt sikker på at vognkortet har rett dimensjon anbefaler vi at du kontrollerer dimensjon på dekket (og eventuelt felgen) mot resultatet fra vognkortet før du bestiller. Hvis du har dekkhotell hos oss kan du se på dine vurderingsskjema fra tidligere sesonger. På vurderingsskjema vil korrekt dimensjon på lagrede dekk stå oppført og være lett tilgjengelig.

Jeg har funnet en felg som jeg ønsker å kjøpe i kombinasjon med nye dekk (felgpakke). Kan dere hjelpe meg og gi en samlet pris?

Kontakt oss på telefon for et tilbud. For å unngå misforståelser; oppgi gjerne varenummer på både felgene og dekkene når du kontakter oss.

Avbalansering, hva er det?

Perfekt statisk balanse betyr at hjulet ikke roterer om sin egen akse i fritt oppheng fordi det er like tungt hele veien rundt. 

Ubalanse i forhjul merkes av føreren når rattet begynner å riste i 80-100 km/t. 
Ubalanse i bakhjul merkes som risting som kommer nedenfra. En ren statisk ubalanse i bakhjulene oppleves som ubehagelige hopp.
Statisk ubalanse betyr at tyngdepunktet ligger på tvers av dekket. Det medfører hoppende risting.
Dynamisk ubalanse betyr at tyngdepunktet ligger på den ene siden av dekket. Det medfører sterke vibrasjoner spesielt følbart i rattet. 

Som oftest anbefales det å avbalansere hjulene hvert andre år, litt avhengig av alder på dekket, kjørelengde og kjørestil. 

På hvilke typer kjøretøy kan dere skifte dekk?

Vi har maskiner og kunnskap til å takle de aller fleste personbiler og varebiler, lastebiler og bobiler opp til 4,5 tonn.  
Dekk til MC, ATV, tilhenger o.l. leverer vi løst eller på felg og ønsker helst hjulene levert løst (med felg, uten kjøretøyet). 

Må jeg etterstramme mutrene etter et dekkskift?

Ja! Det er av mange årsaker forventet at mutrene/boltene løsner etter et hjulskift. Derfor er det svært viktig å etterstramme. Vi anbefaler å stramme til så snart som mulig, men senest innen kjørte 50 km.  

Etterstramming er gratis når du er kunde hos Trønderdekk og du behøver ikke å bestille time, bare kom innom. 

Jeg ønsker å bli kunde i dekkhotellet, men får/vil ikke frakte hjulene selv. Kan dere hente de?

Så lenge henteadressen er innenfor Trondheim Kommune henter vi gjerne hjulene dine og innlosjerer de i dekkhotellet. Hentingen er gratis.

Les mer om dekkhotell hos oss her.

Vasker dere hjulene mine?

Det korte svaret; Ja.
Har du dekkhotell hos oss er vasking inkludert i prisen. Dersom du har standard dekkhotell blir dekk og felg spylt med avfetting og varmt vann. Bestiller du PLUSS håndvaskes hjulene i tillegg. Alle hjul vaskes ved innlevering for å fjerne asfalt- og bremsestøv som setter seg fast, irrer (korroderer) og skader lakken. Det er forventet at noe støv og smuss legger seg på felgene under oppbevaring. Dersom du ønsker hjulene vasket både ved inn- og utlevering kan du bestille dette i butikken når du kommer til time. 

Vi vasker selvfølgelig også hjulene dine om du ikke har dekkhotell. Dette kan du bestille når du kommer til time. 

Jeg blir spurt om ordren min skal knyttes til et dekkhotell.

Nå kan du bestille dette på samme måte som du bestiller time. Du kan når som helst avslutte dekkhotellavtalen din og normalt behøver du kun å komme innom oss. Ta gjerne kontakt med oss på forhånd slik at vi kan finne frem hjulene dine før du kommer.

Dekkhotellavtalen forhåndsbetales ved innlevering til hver sesong (normalt ved hvert dekkskift). Hvis du kun henter hjulene (uten dekkskift) skal du ikke betale noe så lenge alle tidligere sesonger er oppgjort.
Dersom noen andre skal hente ut dekkene må vedkommende ha med fullmakt fra registrert kunde i dekkhotellet. Signert eierskiftemelding holder hvis bilen er solgt. 

Jeg har ganske nye dekk og/eller felger jeg ikke lengre trenger, kjøper dere brukte dekk? 

Vi kjøper dessverre ikke brukte dekk eller felger. Prøv heller en privat markedsplass som finn.no.
Skal du kaste dekk eller felger kan du selvfølgelig levere de til resirkulering hos oss.